mandag 30. mars 2009

Hvordan Helveteslæren Terroriserer Mennesker


En person hadde følgende å si etter å ha tenkt grundig igjennom det han hadde blitt lært vedrørende helvete:

Kanskje dette ikke er så godt gjennomtenkt, men jeg gjør et forsøk. Jeg så nettopp dette og valgte å svare. For det første: Helveteslæren er det som absolutt i størst grad gjør at vi ikke elsker Gud. Hvordan kan man ærlig og oppriktig elske en gud som vil straffe mennesker for evig for en hvilken som helst grunn? En slik gud er barbarisk, ond og utilgivende. En slik gud er selveste Satan. Vel, for min egen del var denne teorien om helvete en av de tingene som vendte meg bort fra den tradisjonelle kirken. Mennesker som tror på konseptet om helvete er egoistiske. De liker å tro at de selv, med sitt eget enorme ”fri viljes” valg, har valg himmelen, mens andre som ikke gjør det samme valget steker i helvete. Og det som verre er; de tror at Gud heller hadde sett at mennesket hadde fri vilje selv om nettopp denne frie viljen ville fordømt personen til helvete.

Jeg, for min del, mener at denne læren har skapt flere ateister enn noen annen. De fleste mennesker som er følsomme, og som er glad i andre, skjønner at hvis Gud ber oss elske og tilgi, men så Selv kaster mennesker i evig pine, så kan Han ikke være særlig kjærlig eller veldig god Selv. Således blir det neste steget det å tro at denne Guden som de hører om ikke finnes, jeg mener, hvor mange kristne er oppriktig redd for et muslimsk helvete? De frykter det ikke fordi de tror ikke på det. Det er så mange mennesker som absolutt ikke vil ha noe å gjøre med Jesus Kristus, og det er på grunn av hyklerne som forkynner denne løgnen, om de er muslimske hyklere, kristne hyklere eller jødiske hyklere. Jeg kan uansett ikke tenke meg noe verre enn det å fortelle en løgn i Kristi Navn, og hvordan kan et menneske virkelig elske Jesus Kristus og tro at Han er opphavet til evig pine? Tilgi meg for min strenge tone, men jeg tror nettopp det er det noen av oss burde gjøre. Vi burde bli sinte og opprørte om dette og fortelle mennesker der ute sannheten. Hvis ikke vi gjør dette, hvem vil? Kanskje vi kommer til å bli ledd av, eller kanskje bli avskydd, men hvem bryr seg? Jeg forteller alle, fra barn til voksne, at det ikke er noe helvete, og jeg bryr meg ikke hva de mener om meg. Jeg er vant med å bli forfulgt for denne troen. Men, her er greia: Hvis du virkelig tror at noe er sant, så kan du ikke noe for å bli sint på grunn av alle disse løgnene som blir fortalt. Dette er altså hvordan denne læren om helvete har affektert meg. Jeg er en forandret person fordi jeg nå kjenner sannheten, og sannheten har satt meg fri. Og det å være en venn av denne verden er fiendskap mot Gud, så jeg ser på min forfølgelse som en vinning.