tirsdag 31. mars 2009

Hvordan Helveteslæren Terroriserer Mennesker 7


Jeg er en tidligere ”hovedstrømskristen” på bedringens vei. Jeg ble født på ny for litt over 8 år siden, og hadde siden den gang alltid trodd at alle ikke-oppriktige kristne på jorda kom til å komme til helvete. Denne læren preger meg fortsatt den dag i dag, og jeg tror den hindrer alle som tror på den fra å virkelig elske Gud fordi de blir lært at Guds hellighet og hat av synd på en måte veier mer enn Hans kjærlighet til oss. I virkeligheten er Guds hat av synd nettopp PÅ GRUNN AV Hans kjærlighet til oss, fordi synd ikke gir verken Ham eller oss noe annet enn elendighet. Jeg sitter fortsatt med holdningen: ”for godt til å være sant” og andre tilsvarende overbevisninger regelrett inngravert i mitt hjerte, og jeg vet det vil ta tid både å ”komme seg igjen” og å oppdage det sanne under og fullkommenheten av Guds kjærlighet, så noen oppmuntrende ord, historier, etc. blir satt veldig pris på.

En av de tøffeste ideene jeg måtte forholde meg til som en EP-troende (”evig pine”) var at som syndere ”fortjente alle å brenne i helvete for sine synder.” Prøv å se for deg hvordan det føltes å tro dette. Bare fordi vi er Adam og Evas tipp-tipp-tipp…..oldebarn, så fortjener alle i verden intet mindre enn å tilbringe evighet på et sted som ville fått Auschwitz til å se ut som en feriekoloni – inklusive meg selv, mine venner, mitt 6 måneder gamle søskenbarn og du. Jeg er takknemlig nå for at jeg ser denne deprimerende og destruktive doktrinen for det den er. Ikke rart mange tar selvmord på grunn av denne doktrinen. Hvis den var sann, betyr det at ofrene for 9/11, Holocaust, Orkan Katrina, etc. ikke bare fortjente den forferdelige lidelsen og døden de led, men også uendelig mer lidelse og sorg fordi de hadde rota det til et par ganger i livet? Det er interessant at det stort sett er samme gruppe av konservative kristne som sier ”alt liv er hellig,” men som likevel vender om og sier ”du er en skitten rotten frastøtende synder som ikke fortjener noe annet enn straff fra nå av og i all evighet.” Hvis Gud skapte oss i Sitt eget bilde ville Han gitt oss en rettferdsforståelse lik Sin egen, så hvis evig straff for en endelig mengde synder virker urimelig for deg, så er det sannsynligvis urimelig for Ham også. Et sentralt konsept i kristendommen er at Gud er vår Far, og som en hvilken som helst god Far, disiplinerer Han Sine barn. Men god forelderlig disiplin er ment å korrigere og forbedre et barn, ikke bare straffe barnet for ”helvetes skyld.” EP-doktrinen får Gud til å se mer ut som, la oss si, våpendesperadoene fra Columbine, som trodde at å respondere mot sine klassekamerater, og deres ”synder” i mot dem, med fullstendig uproporsjonal vrede var rettferdig. Heldigvis er den sanne Gud langt fjernet fra dette i Sitt rettferdskonsept.